論文
公開件数:13件

No.1
掲載種別 研究論文(学術雑誌)
単著・共著区分 単著
タイトル Promoting International Posture through History as Content and Language Integrated Learning (CLIL) in a Japanese Context
著者 Thomas Lockley
誌名 Studies in Second Language Learning and Teaching
出版者
巻号頁 5/ 1, 66-87
出版日 2015/03/31
ISSN
DOI
URL
概要 This article uses the conceptual framework of second language willingness to communicate (L2 WTC), and in particular the contributory construct of international posture (IP) (Yashima, 2002), to report on a content and language integrated learning (CLIL) course taught in the Japanese university context. The research follows up an exploratory, small-scale study with a focused qualitative investigation. Due to space restrictions the current paper reports only on the key qualitative findings and attempts to build a picture of how the theme of the course, Japanese international history, affected learners’ IP, a construct that has been shown to be key to Japanese learners of English’s L2 WTC (Yashima, 2002). It will show that after completing the course, learners felt more connected to the wider world and as a result IP developed in varied and meaningful ways, seemingly increasing L2 WTC and stimulating critical thinking facilities both within and without the classroom.
機関リポジトリ

No.2
掲載種別 研究論文(学術雑誌)
単著・共著区分 単著
タイトル Some Learning Outcomes and Contextual Factors of History as Content and Language Integrated Learning (CLIL) in a Japanese Context.
著者 Thomas Lockley
誌名 Studies in Linguistics and Language Teaching
出版者
巻号頁 25, 165-188
出版日 2014/12/31
ISSN
DOI
URL
概要 This article investigated
learners’self-perceived foreign language learning outcomes and some contextual factors of a university level content and language integrated learning (CLIL) course in Japan;
The International History of Japan. Interpretation of learner voice through a grounded theory study of reflective accounts (N=124) established that CLIL was welcomed by learners and that they generally self-perceived themselves to have improved L2 and associated skills such as presenting, summarizing, reflection and discussion. Motivation of varying types seems also to have been in evidence. It found however that there may be complex and fluctuating issues of identity threat for some learners and
feelings of ‘shame' occasioned by a non-national educator teaching National history. Further research is needed into ways to critically engage with and mitigate this phenomenon.
機関リポジトリ

No.3
掲載種別 研究論文(学術雑誌)
単著・共著区分 単著
タイトル Posted to Tottori: Professor Michael Screech's Memories of Rural Post-war Japan
著者
誌名 桜文論叢
出版者
巻号頁 99, 57-76
出版日 2019/03/01
ISSN
DOI
URL
概要
機関リポジトリ

No.4
掲載種別 研究論文(学術雑誌)
単著・共著区分 単著
タイトル "Yong Lads of Very Good Capacitie": Christopher and
Cosmus, Anglo-Japanese Pioneers
著者
誌名 Japan Forum
出版者
巻号頁 31/ 1, 86-109
出版日 2019/03/01
ISSN
DOI
URL
概要
機関リポジトリ

No.5
掲載種別 研究論文(学術雑誌)
単著・共著区分 単著
タイトル Nagasawa Kanaye: The Spiritual Life of California’s Japanese Wine Pioneer
著者
誌名 桜文論叢
出版者
巻号頁 97, 41-79
出版日 2018/03/01
ISSN
DOI
URL
概要
機関リポジトリ

No.6
掲載種別 研究論文(学術雑誌)
単著・共著区分 単著
タイトル Investigating attitudinal change arising from acontent and language integrated learning (CLIL) course in Japan
著者
誌名 桜文論叢
出版者
巻号頁 93, 57-87
出版日 2017/03/01
ISSN
DOI
URL
概要
機関リポジトリ

No.7
掲載種別 研究論文(学術雑誌)
単著・共著区分 共著(第一著者)
タイトル Language and culture exchange in foreign language learning: an experiment and recommendations
著者
誌名 Innovation in Language Learning and Teaching
出版者
巻号頁 10/ 3, 238-254
出版日 2016/12/01
ISSN
DOI
URL
概要
機関リポジトリ

No.8
掲載種別 研究論文(学術雑誌)
単著・共著区分 単著
タイトル The Story of Yasuke: Nobunaga's African Retainer
著者
誌名 桜文論叢
出版者
巻号頁 91, 89-127
出版日 2016/01
ISSN
DOI
URL
概要
機関リポジトリ

No.9
掲載種別 研究論文(学術雑誌)
単著・共著区分 単著
タイトル International History as CLIL: Reflection, Critical Thinking and Making Meaning of the World
著者
誌名 The Asian EFL Journal
出版者
巻号頁 15/ 4, 330-338
出版日 2013/12
ISSN
DOI
URL
概要
機関リポジトリ

No.10
掲載種別 研究論文(学術雑誌)
単著・共著区分 単著
タイトル Answers to Outstanding Questions about Japanese Student ICT Competencies and a Glance into a Mobile Future
著者
誌名 The Asia Pacific Education Researcher
出版者
巻号頁 22/ 4, 603-617.
出版日 2013/12
ISSN
DOI
URL
概要
機関リポジトリ

No.11
掲載種別
単著・共著区分 共著(第一著者)
タイトル Assessing the 2003 ‘National Action Plan to Cultivate ‘Japanese with English Abilities’: Apparent progress, but some way to go
著者
誌名 Electronic Journal of Foreign Language Teaching
出版者
巻号頁 9/ 2, 152-169
出版日 2012/07
ISSN
DOI
URL
概要
機関リポジトリ

No.12
掲載種別 研究論文(学術雑誌)
単著・共著区分 共著(第一著者)
タイトル Japanese University Students’ CALL Attitudes, Aspirations and Motivations
著者
誌名 CALL-EJ online
出版者
巻号頁 13/ 1, 1-16
出版日 2012/03
ISSN
DOI
URL
概要
機関リポジトリ

No.13
掲載種別 研究論文(学術雑誌)
単著・共著区分 共著(第一著者)
タイトル Is Grammar Anxiety Hindering English Speaking in Japanese Students?
著者
誌名 JALT Journal
出版者
巻号頁 33/ 2, 175-190
出版日 2011/11
ISSN
DOI
URL
概要
機関リポジトリ